Jak se měří sledovanost televizních pořadů

2 minuty čtení

Televizní sledovanost se v České republice měří už od 60. let 20. století. Nejprve se TV sledovanost měřila pomocí telefonického dotazování, od roku 1972 pomocí deníčkové metody a od roku 1997 až dodnes se sledovanost měří elektronicky takzvaným TV metrem – peoplemetrem.

Co je peoplemetr a jak funguje?

Peoplemetr (TV metr) je malé elektronické zařízení, jež je napojeno na televizor a zaznamenává, na co se lidé v televizi dívají, a tyto informace poté odesílá centrále, která je dále zpracovává. TV metr zaznamenává televizní sledovanost každého rodinného příslušníka. Každý člen rodiny má totiž své tlačítko na ovladači, jež musí zmáčknout, když se jde na televizi dívat.

Peoplemetr nemá doma každý, ale jen několik vybraných domácností, které poté reprezentují celou televizní populaci. V České republice má TV metr více než 4 000 lidí, což je cca 1 800 domácností. Aby byly výsledky spolehlivé a přesné, jsou peoplemetry rozděleny mezi různé televizní diváky, jež jsou rozděleny z hlediska geografického, demografického, socioekonomického a podle příjmu TV signálu.

Proč se TV sledovanost měří?

Cílem měření pomocí peoplemetrů je vytvoření přehledu sledovanosti, jak úspěšné jsou jednotlivé televizní stanice a různé pořady. Tyto výsledky často zadavatel zveřejňuje na svém webu v daném časovém intervalu, týdenním nebo měsíčním. Kvůli věrohodnosti provádí měření nezávislé společnosti. Pro ATO (Asociace televizních organizací) měření zprostředkovává firma Nielsen Admosphere.

Měření televizní sledovanosti je také velmi důležité kvůli reklamám. Díky výsledkům se totiž určuje, kolik diváků reklamu uvidí a zaujme a jak bude reklama nákladná.

Cílové skupiny televizních diváků

Cílové skupiny, kterých existuje celkem 8, se rozlišují podle věku diváka.

  • cílová skupina – 4 až 9 let (dětský divák)
  • cílová skupina – 10 až 14 let (starší děti)
  • cílová skupina – 15 až 24 let
  • cílová skupina – 25 až 34 let
  • cílová skupina – 35 až 44 let
  • cílová skupina – 45 až 54 let
  • cílová skupina – 55 a více let
  • cílová skupina – 65 a více let
5/5 - (1 vote)
0 0 votes
Article Rating
Odebírat
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments
Další článek